Tarkka – Starkempi – Stara

Moni on varmaan huomannut, että suurin osa kirjoituksistani on negatiivissävyisiä. Milloin kohteeksi on joutunut katumaalarit, milloin kadunkorjaajat – tai muuten vaan jo valmistunut huono infra.

Olen pahoillani, jos kirjoitukset ovat aiheuttaneet joillekin mielipahaa, mutta aion silti jatkaa valitsemallani linjalla. Jotkut voivat pitää tätä nillityksenä, mutta joka tapauksessa jatkan tätä niin kauan kun on tarvetta.

Tällä kertaa kyytiä saa Arkadiankadun nykyhetki versus Arkadiankadun liikenteen ohjaussuunnitelma, joka valmistui toukokuussa 2011 eli lähes 1.5 vuotta sitten.

Mitä virheitä ja missä? Lähde matkaani Väinämöisen kentältä:

1) Ennen Mechelininkadun ylitystä ylhäällä olevan “pakollinen ajosuunta” -merkin (nro 415) alta puuttuu “Ei koske polkupyöriä” –
lisäkilpi. Joten tällä hetkellä pyörienkin on käännyttävä joko oikealle tai vasemmalle. Ohjaussuunnitelmasta lisäkilpi löytyi.

2) Mechelininkadulta oikealle Arkadiankadun 1-suunt. pyörätielle on edelleen kääntyminen kielletty (nro 333). Ohjaussuunnitelmassa “Oikealle kääntyminen kielletty” -liikennemerkin tilalla pitäisi olla “pakollinen ajosuunta” -merkki (nro 412), joka sekään ei ilman lisäkilpeä mahdollista pyöräilijöiden kääntymistä. Tämä lisäkilpi on unohtunut myös ohjaussuunnitelman tekijältä.

3) Arkadiankadulla oleva “kielletty ajosuunta” -merkki (nro 331) olisi pitänyt olla 1.5 metriä pitkän poikkiputken päässä, jolloin pyöräilijät olisivat ajaneet poikkiputken alta merkin jäädessä pyöräilijän vasemmalle puolelle. Näin merkki oli piirretty myös ohjaussuunnitelmaan. Tällä hetkellä kielletty ajosuunta koskee myös pyöräilijöitä.

4) Arkadiankadulla Ilmarinkadun jälkeen, ks. kohta 3.

5) Arkadiankadulla ennen Lapuankatua yksi pyörätiessä oleva tiemerkintä on väärin päin. Ei ihme, jos Lapuankadun suunnasta pyöräilijät seikkailevat vastavirtaan kohti Mechelininkatua. Ohjaussuunnitelmassa kyseinen tiemerkinta oli oikein päin.

6) Lapuankadulta on oikealle kääntyminen kielletty (vanha liikennemerkki, nro 333). Ohjaussuunnitelmassa on “pakollinen ajosuunta” -merkki lisäkilvellä “Ei koske polkupyöriä”. Nykyinen ratkaisu koskee myös pyöräilijöitä.

7) Mechelininkadun ja Runeberginkadun välisellä pyörätiellä on polkupyörä tiemerkintöjen lisäksi ohjaussuunnitelmaan merkitty ajamista helpottavia massattuja nuolia. Tällä hetkellä kaikki kymmenen (10) nuolta puuttuu.

8) Lapuankadun jälkeen olevasta kaksisuuntaisesta pyörätien osuudesta puuttuu “kaistaviiva” (oli ohajussunnitelmassa). Runeberginkadun toisella puolella vasemmalle kääntyville pyörille on tehty kääntymisalue suoraan jatkavan pyörätien oikealle puolelle. Ohjaussuunnitelmaan piirretty jalkakäytävän ja pyörätien erotusviiva, ryhmitysnuolet (2kpl) ja pyörätiessä olevat suojatieviivat (kaksi kohtaa) puuttuvat. Yhdeksän asiaa kahdensadan metrin matkalla. Tästä tarkkuudesta on vaikea huonommaksi enää mennä! Onneksi Stara ei suorita sydänkirurgiaa – tai valmista lentokoneita.

Itselleni heräsi uskotun työn tekemisen laiminlyönnistä lukuisia kysymyksiä. Onko Stara aliurakoinut kohteen? Onko heillä työnjohtoa lainkaan? Jos on, kuka valvoo Staran työnjohtoa, YTLK? HKR? jos eivät he, niin kuka? Onko tämänkaltaisaisten virheiden jälkeen mahdollisuus hyllyttää firma hetkeksi urakkakilpailuista?

Oli niin tai näin, nillitys on täysin aiheellista. Tai voisiko joku kertoa autoliikenteestä jonkun työmaan, missä liikennemerkit, niiden lisäkilvet, kaistaviivat, ryhmitysnuolet jne. ovat “unohtuneet” yli vuodeksi.

Linkki liikenteen ohjaussuunnitelmaan: http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnitteluvirasto/Suomi/Plo-esi…

Suunnitelman selostus:http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnitteluvirasto/Suomi/Plo-esitys/2011/Ksv_2011-05-27_Lsp_liikenneasiat_1_0017_El/0334A0AC-3794-4FFB-BD26-B552856C2B3E/Arkadiankadun_liikenteen_ohjaussuunnitelma.pdf

Kuvia: (mukana kaksi bonuskuvaa aiheesta: mitä on tarkkuus ja yksi hieman epätarkempi ratkaisu: “Hyvää Helsinkiä rakentamassa” -> mikä liikennemerkki! kaikkea on näköjään lupa käyttää 😉

Arkku2_tarkka_starkempi_stara2012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-26_112012-08-24_132012-08-25_162012-08-21_14

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s